پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

در پی افزایش قیمت ابزار سردکننده، مردم به تعمیر و خرید وسایل دست دوم رو آورده اند

  • کد خبر: ۶۷۷۵۲
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
در پی افزایش قیمت ابزار سردکننده، مردم به تعمیر و خرید وسایل دست دوم رو آورده اند
با گرم شدن هوا بازار خنک کننده‌ها هم داغ می‌شود. البته این روز‌ها رکود به این بازار نیز رسیده است و آن طور که کسبه می‌گویند، به دلیل افزایش قیمت این محصولات و کاهش قدرت خرید مردم نسبت به سال قبل، فعلا بازار تعمیر و خرید کولر‌های دست دوم داغ‌تر است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ با گرم شدن هوا بازار خنک کننده‌ها هم داغ می‌شود. البته این روز‌ها رکود به این بازار نیز رسیده است و آن طور که کسبه می‌گویند، به دلیل افزایش قیمت این محصولات و کاهش قدرت خرید مردم نسبت به سال قبل، فعلا بازار تعمیر و خرید کولر‌های دست دوم داغ‌تر است.


برای درک بهتر وضعیت بازار، قیمت چند نمونه وسیله سرمایشی را در اینجا برایتان آورده ایم. پرس وجو‌های ما نشان می‌دهد که باتوجه به نوع برند‌ها و ویژگی‌های هرکدام، قیمت‌ها بسیار متفاوت است. اکنون قیمت یک کولر آبی از برندی معتبر و با قدرت ۳۵۰۰ که تقریبا کوچک محسوب می‌شود، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

 

با زیاد شدن قدرت موتور این نرخ نیز افزایش می‌یابد؛ مثلا قیمت یکی از کولر‌های آبی پرطرفدار در بازار با قدرت ۷۰۰۰ بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. همچنین کف قیمت کولر گازی از ۹ میلیون تومان شروع می‌شود و بسته به ویژگی هایش به بیش از ۶۰ میلیون تومان نیز می‌رسد. تورم مثل همه کالا‌های دیگر بر این بازار نیز تأثیر چشمگیری گذاشته و قیمت کولر‌های آبی و گازی را نسبت به تابستان سال قبل، به طور میانگین بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش داده است.


تعمیر به جای خرید

با این قیمت‌ها و باتوجه به وضعیت سخت معیشتی مردم، رو آوردن به تعمیرات و اجناس دست دوم دور از انتظار نیست. اگر سری به سایت دیوار بزنید، می‌بینید که بازار خرید وفروش کولر‌های دست دوم در آنجا هم رونق دارد.
آقای سرکانی، یکی از تعمیرکاران باسابقه تاسیسات و وسایل سرمایشی در مشهد، به شهرآرا می‌گوید: هرچند قیمت قطعات افزایش یافته است، باتوجه به گران شدن حداقل ۴۰ درصدی وسایل سرمایشی، درخواست مردم برای تعمیر یا خرید کولر دست دوم، بیشتر از خرید کولر نوست. او ادامه می‌دهد: با مبلغی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌توان قطعات یک کولر آبی را تعمیر و راه اندازی کرد، درحالی که قیمت خرید یک کولرآبی ۵۵۰۰ بیشتر از ۴ میلیون تومان است.


به گفته ا آقای سرکانی، دستمزد شست وشو، آب رسانی و راه اندازی کولر ۷۰ هزار تومان است که درصورت تعویض پوشال، ۵۰ هزار تومان دیگر به آن اضافه می‌شود. البته این هزینه‌ها فقط مربوط به اجرت است.
آقای نمازی که سابقه ده ساله در تعمیر و راه اندازی وسایل سرمایشی دارد، نیز در این باره می‌گوید: امروز تقاضا برای تعمیر کولر، بیشتر از تقاضا برای خرید آن است. در گذشته مردم پوشال کولر را مرتب عوض می‌کردند و فقط برای سرویس و راه اندازی آن به ما زنگ می‌زدند، اما امسال وضعیت اقتصادی به قدری خراب شده است که مردم مجبور شده اند با احتیاط بیشتری پول خود را خرج کنند؛ برای همین خودشان این کار‌ها را انجام می‌دهند تا هزینه سرویس و راه اندازی را پرداخت نکنند.


خواب زمستانی بازار سرمایشی‌ها

همچنین یک فروشنده لوازم سرمایشی در خیابان قرنی مشهد با بیان اینکه قیمت‌ها نسبت به تابستان سال گذشته دست کم ۵۰ درصد افزایش یافته است، می‌گوید: یک هفته است که برخی برای خرید پنکه یا کولر به فروشگاه می‌آیند و قیمت می‌پرسند، اما قیمت محصولات با ذهن بیشتر افراد مطابقت ندارد و از این رو برخی از آن‌ها مجبور به ترک مغازه می‌شوند. به عنوان نمونه اکنون کولر آبی مدل J۲۸۰۰ دارای پایه که به دلیل کوچک بودن و حمل ونقل راحت مورد توجه است، به قیمت بیش از یک میلیون تومان فروخته می‌شود، این درحالی است که سال گذشته این نوع کولر دست کم ۴۰ درصد ارزان‌تر بود. او می‌افزاید: البته پنکه معمولی به قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هم در بازار وجود دارد، اما پنکه‌ای که بتواند خوب کار کند، بیشتر از یک میلیون تومان قیمت دارد.


یک فروشنده دیگر هم می‌گوید: به دلیل گرانی وسایل سرمایشی، هم اکنون بازار کولرگازی مانند سال‌های گذشته نیست و اگر قصدی برای خرید هم باشد، بیشتر افراد ترجیح می‌دهند کولر آبی بخرند. البته برخی هم که اصرار به خرید کولرگازی دارند، این کالا را از سایت‌هایی باعنوان کولر بانه که کولر قاچاق می‌فروشند، خریداری می‌کنند. او ادامه می‌دهد: قیمت بیشتر کولر‌های گازی، آبی و پنکه داخلی به دلیل رشد هزینه تولید، ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت محصولات شرکت‌های خارجی هم که دیگر در بازار ایران فعالیت نمی‌کنند، تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.


رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز درباره شرایط بازار وسایل سرمایشی می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون، این وسایل بین ۷ تا ۵ درصد افزایش قیمت داشته اند، اما به دلیل رکود بی سابقه در این بازار، فروشنده‌ها معمولا تغییری در قیمت خود نمی‌دهند تا بتوانند محصول خود را بفروشند.
غلامرضا رزقیان با اشاره به اینکه بازار فروش لوازم سرمایشی فصلی است، می‌افزاید: برخی فروشندگان فقط با یک یا ۲ درصد سود، کالای خود را عرضه می‌کنند؛ چون قدرت خرید مردم کاهش یافته و این بازار در رکود فرو رفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->